Velkommen til e-universe.dk

Sitemaps eller ej?

Udgivet 7. februar 2011

Jeg har fået nogle spørgsmål om Google sitemaps (XML sitemaps) og almindelige HTML sitemaps fra “studerende” her på E-University, og da emnet er behandlet i SEO-LEX 11 med svar på de spørgsmål, jeg har fået, tillader jeg mig at bringe et udsnit af et kapitel fra SEO-LEX 11 som svar her. Har du allerede SEO-LEX 11, kan du jo springe denne over – eller lige få den repeteret.

Du kan ikke undgå at støde på begrebet ”sitemaps”, og det skal du heller ikke undgå. Men vi skal lige have styr på, at der faktisk findes to slags sitemaps. Det ene er en oversigt over dine sider på din hjemmeside, som alle dine gæster kan se.

Det andet er det, der i daglig tale kaldes ”Google sitemaps” eller ”XML-sitemaps”, og det er noget helt andet, der kan afføde ophidsede diskussioner i timevis i min branche. Men tag det roligt – når du er færdig med dette kapitel, er du bedre klædt på til at tage stilling til sidstnævnte type og i stand til at udnytte førstnævnte.

Skal vi ikke springe ud i det?

Det gode gamle sitemap

Det gode gamle sitemap er en side på din hjemmeside, der indeholder et link til hver af dine sider. Og ikke meget andet. Det kan se nogenlunde således ud:

Forsiden

  • Profil
  • Vores kunder
  • Vores produkter
    • Brændeovne
    • Pillefyr
    • Skorstene
  • Kontakt

Og hvert punkt er så et link til den pågældende side. Sådan har man bygget dem i mange år – men der er nogle uhensigtsmæssigheder ved at gøre det på den måde.

For det første ser søgemaskinerne sådan en side som en masse links uden noget relevant indhold. Bevares – de følger skam linkene, men værdien er begrænset.

For det andet har de fleste hjemmesider mere end 100 sider, og ingen søgemaskiner er rigtig glade for en side med mere end 100 links. Faktisk skriver Google ligeud i deres retningslinjer, at en side ikke bør indeholde mere end 100 links.

Løsningen på det med mere end 100 links på en side er – ganske enkelt – at have flere sitemaps.

Har du f.eks. 80 produkter under ”Brændeovne” og 70 produkter under ”Pillefyr”, vil det være oplagt at have et sitemap for hver af disse grupper.

Lav et overordnet sitemap med links til de allervigtigste sider på din hjemmeside samt links til hvert af dine gruppe-sitemaps. Det er en god måde at lære Google og andre søgemaskiner, hvordan din hjemmeside er struktureret.

Det gode sitemap i det nye årtusind

Rigtig mange CMS og webshopsystemer genererer automatisk et sitemap, og desværre er det kun sjældent, du manuelt kan pille i det. Men prøv, om du ikke kan få din webleverandør til at gøre det muligt for dig. Alternativt kan du slå det automatiske sitemap fra og lave et manuelt i stedet. Det er faktisk en god ide, og du kan hive rigtig meget ud af det, hvis du laver det selv.

Igen må jeg bringe et eksempel fra min egen hjemmeside: http://www.concept-i.dk/sitemap.html

Et lille udsnit af vores sitemap, der er håndbygget. Forskellen på dette og mere almindelige sitemaps er, at her er der tekst med direkte relevans til hvert link. Det betyder, at søgemaskinerne vurderer de enkelte links som mere relevante, end hvis de kom fra en side, der kun indeholder links.

Sådan et manuelt sitemap kræver selvfølgelig, at du opdaterer det, hvis du tilføjer nye sider. Men det er umagen værd, hvis du har tid til det!

Skal du bruge et sitemap?

Nej – ikke nødvendigvis. Men et godt sitemap er en virkelig god måde at få interne links på plads, og samtidig er der faktisk mennesker, der bruger dem. Ikke så tit – men det sker. Så min anbefaling er, at du har et eller flere sitemaps på din hjemmeside. Helst med tekst i som på min hjemmeside. Og aldrig med mere end maksimalt 100 links i – gerne væsentligt færre.

Google sitemaps

Google sitemaps er meget omdiskuteret i min branche. Der er to lejre, der er nogenlunde ligeligt fordelt. Den ene halvdel af os siger, at Google sitemaps er noget skidt, og den anden halvdel siger, at det er rigtig godt.  Hvad jeg mener? Jeg er ret sikker på, at Google sitemaps er uskadeligt at bruge, og at det i nogle tilfælde kan være en fordel. Måske skal vi starte med at se på, hvad det egentlig er.  Et Google sitemap (som også kan bruges af Yahoo og Live) er en liste over de sider, der findes på din hjemmeside. Til forskel fra almindelige sitemaps kan dette ikke ses i din browser – i hvert fald ikke så nogen kan få noget ud af det.

Fidusen er, at søgemaskinerne kan downloade filen og bruge den som et vejkort over din hjemmeside. Hver eneste side på din hjemmeside er med, og søgemaskinerne kan blot bruge linkene i filen til at finde de enkelte sider, så de kan crawle, indeksere og ranke dem.

Sitemaps og Kodymagnyl

Jeg plejer at illustrere problemet med Google sitemaps ved at sammenligne med denne tænkte situation: Hvis du er så bange for at have ondt, at du hver morgen spiser en tallerken Kodymagnyl med mælk på, vil du i teorien kunne gå med en byld i rumpen i en uge uden at opdage det. Den slags er ikke sundt at gå med.  På samme måde med Google sitemaps. Hvis du bruger det, vil du kunne have alvorlige problemer med din linkstruktur på din hjemmeside uden at opdage det. For at det giver mening, må jeg hellere uddybe lidt:

Forestil dig, at du har en hjemmeside uden Google sitemaps, der har været i drift i et par år og som fungerer godt i forhold til søgemaskinerne. Nu opretter du en ny side på hjemmesiden, men du kan ikke få den til at dukke op i Google. Det viser dig, at Googlebot ikke har fundet den, og det kan kun betyde, at Googlebot ikke kan følge det link, du har lavet til siden fra din menu, eller hvor du nu har lavet det. Så har du et kendt problem, og kendte problemer kan løses. Du finder ud af, hvad du har lavet forkert, retter det og så er den ged barberet.

Men havde du nu et Google sitemap på den hjemmeside, vil den nye side, du lige har tilføjet, automatisk blive tilføjet dit Google sitemap. Det betyder, at Googlebot finder siden via Google sitemap, crawler, indekserer og ranker den. Men sikkert ikke særlig godt, for siden vil stå som en mærkelig ”farisæer” i Googles øjne, da der ikke er links (som Google kan finde) til siden fra resten af din hjemmeside.

Du opdager bare aldrig problemet – lige som med bylden i rumpen. Mit råd er derfor, at du kun skal bruge Google sitemaps, hvis du er absolut sikker på, at din interne linkstruktur er ufejlbarlig. Og er du det, er der ingen grund til at benytte Google sitemaps.

Undtagelsen, der bekræfter reglen

Der er et enkelt område, hvor jeg har set, at Google sitemaps har været en stor hjælp, og det er ved skift fra et CMS til et andet, hvor alle dine sider får nye adresser. Et korrekt udført skift af CMS eller for den sags skyld af domænenavn kan du læse mere om i kapitlet om det emne. Men her skal blot nævnes, at det ser ud til, at Google hurtigere får fjernet de gamle adresser og erstattet dem med de nye, hvis der i en periode er tilknyttet et Google sitemap til den nye hjemmeside.

Når de nye adresser er indekseret, kan du roligt slette dit Google sitemap igen – og framelde det i Webmaster Tools.

To sitemap or not to sitemap?

Du kan med stor fordel have et “gammeldags” sitemap på din hjemmeside. Det er godt for både søgemaskiner og mennesker.  Om du vil bruge Google sitemaps eller ej, er lidt sværere at give et godt råd om. Det er lidt lige som, om du skal have en PC eller en Mac.  Hvis du har styr på den normale linkstruktur på din hjemmeside, kan det ikke skade at buge det. Men om det gavner? Dit svar kan være lige så godt som mit.