Velkommen til e-universe.dk

Husk relevansen på de interne links!

Udgivet 29. december 2010

Linkbuilding er ikke bare links fra andre sites til dit site – det er i høj grad også interne links. Altså links mellem dine egne sider. Det er et sørgeligt forsømt område på mange hjemmesider/shops, og det er en skam, for det kan faktisk have nogle ret markante effekter på dine placeringer. Det er bare ikke helt ligegyldigt, hvordan du laver den interne linkbuilding.

Dels kan den overdrives så meget, at det bliver gedigent træls for dine gæster (som det f.eks er på Wikipedia), og dels kan du risikere, at det får en negativ effekt at overdrive. Der er et par andre faldgruber også, og dem adresserer jeg i dette indlæg, så du kan komme i gang med sikker hånd.

Først skal vi have det basale på plads

Interne links er links inden for samme domæne. Og de skal laves så relevante som muligt. Det betyder, at der skal være den maksimale relevans mellem den side, der linkes fra og den side, der linkes til. Jo større emnerelevans der er – jo større effekt får du.

Og effekten af en god intern linkstruktur? Det er skam både bedre placeringer og dobbeltlistninger (mere end én URL fra dit site på side 1 i Google). En dobbeltlistning er slet ikke så ringe – den giver flere gæster til dig.

På webshops skal du omgås interne links med en vis forsigtighed, når det gælder dine enkelte produktsider – du skal nemlig ikke risikere at forvirre dine gæster unødigt i det øjeblik, de er inde at kigge på et givet produkt. Men du kan naturligvis sagtens linke til f.eks. andre størrelser, farver og hvad ved jeg af produktet.

Interne links er mest effektive, når de indgår kontekstuelt i dit indhold – altså når de er i selve teksten. Knapt så effektive er interne links i faktabokse, men de er bestemt bedre end ingenting.

Hvordan finder du ud af, hvilke sider du skal linke fra for et givent søgeord?

Det er såmænd ikke specielt vanskeligt. Du skal blot bruge Google til den lille øvelse. I dette eksempel tager jeg udgangspunkt i www.bd-store.dk, hvor jeg gerne vil forbedre placeringen på søgningen “hårkur” med lidt intern linkbuilding linkbuilding.

Jeg skriver nu således i Google:

Det, vi gør her, er, at vi spørger Google om at liste os i rang-rækkefølge de vigtigste sider på domænet bd.store.dk for ordet “hårkur”. Jeg får (heldigvis) landingssiden for “hårkur” som resultat nr. 1 – det er, som det skal være.

Resultat nr. 2 er (firkantet sagt) den næst vigtigste side på bd-store.dk for ordet “hårkur” i Googles verden, og på den side skal jeg altså sikre mig, at jeg har et kontekstuelt link til min landingsside. Hvorfor? Fordi Google synes, det er yderst relevant – og så synes jeg det også.

Resultat nr. 3 er en produktside, så den vil jeg undlade at linke fra.

Kan du se billedet og fremgangsmåden? Du kan køre denne øvelse på din egen hjemmeside/shop og stille og roligt få opbygget en passende linkstruktur, der giver masser af mening for både gæster og søgemaskiner.

Om nødvendigt kan du benytte metoden, jeg har beskrevet her til at få maksimalt udbytte af dine interne links.

Mange webshops har en funktion, der kan vise “relaterede produkter” sammen med selve det produkt, der vises på den enkelte side. Disse tjener faktisk også som interne links – men de har en tendens til ikke at vægte så højt som “ægte” tekstlinks.