Velkommen til e-universe.dk

Ideer til Content Marketing

Udgivet 4. januar 2014

Ideer til Content Marketing

Content Marketing – eller indholdsmarkedsføring om du vil – er mere i fokus nu end nogensinde. Og det er ikke helt uden grund. Dels er det en fremragende måde at få indgående og naturlige links på, og dels er det faktisk en yderst effektiv metode til at etablere sig som en ressource på sit område. Faktisk skrev jeg om det for næsten et år siden her på e-universe: https://www.e-universe.dk/content-marketing, og for ikke så længe siden udgav jeg en artikel og en video fra den navnkundige Anders Saugstrup om emnet Content Marketing på dansk. I denne artikel vil jeg forsyne dig med en række overordnede ideer til, hvad du kan skrive om – eller på anden måde fremstille indhold, der reelt kan hjælpe dine potentielle kunder og dermed dig.

Du og dit firma er et overflødighedshorn af viden

Dit hoved er sandsynligvis propfyldt med mere eller mindre specialiseret viden om det, du sælger – og den viden kan formuleres til at besvare de spørgsmål, dine mulige kunder har. Faktisk endda til at formulere svar på de spørgsmål, de end ikke ved, de har. Det er jo din specialviden, der gør dig i stand til at pinpointe de data om dine produkter, der er vigtige for kunderne, og måske endda hvor dine produkter adskiller sig fra dine konkurrenters.

Du kan se det lidt som den situation, jeg altid bruger som eksempel: Hvis min revisor siger til mig, at jeg bare skal spørge løs, er mit standardsvar: “Ja tak – men om hvad?”. Min revisors opgave er at forsyne mig med svar på de spørgsmål, jeg ikke aner, jeg skal stille! Og ved du hvad? Det er også DIN opgave i forhold til din kundeflade! Og med det sagt synes jeg, vi skal kaste os ud i nogle ideer, der her præsenteres i en tilfældig rækkefølge:

  1. Lav trin-for-trin guider på video eller med stillbilleder om og med dine produkter og services. Publiceres på din blog, din shop, YouTube m.m. – og naturligvis på G+, hvor du selvfølgelig er yderst aktiv allerede. Se for eksempel denne video, som vi lavede for vores daværende hårbutik: http://www.youtube.com/watch?v=FZzyozc_Epc
  2. Lav artikler, der relaterer til nyheder – det kaldes også for Newsjacking. Et fremragende eksempel på det er denne artikel, hvor ophavsmanden tager afsæt i kåringen af “landets bedste webbutikker” og får en historie ud om fejl på netop de hjemmesider.
  3. Lav lister over fejl, der ofte begås med produkter og services i din branche – og beskriv de korrekte alternativer.
  4. Hold grundigt øje med udgivelser af undersøgelser, der relaterer til din branche – og skriv artikler med dine indgangsvinkler. Vær gerne i opposition (hvis det giver mening) – det tiltrækker opmærksomhed og links.
  5. Afmystificer myter – skriv artikler med iskolde fakta, der har relation til din branche. Sælger du kaffemaskiner, kan du skrive artikler om de sundhedsmæssige fordele i at drikke kaffe. Sørg for at få dem delt ud på alle sociale netværk, og du kan være sikker på, at nogen vil gå i opposition. Og tro mig: Det vil du gerne have, for det giver trafik, links og omtale.
  6. Billeder rykker! Måske har du mulighed for at benytte detaljefotos af dine produkter. Vis styrker – og beskriv, hvorfor det er vigtigt, at mellemgasfordeleren på netop dine kaffemaskiner er lavet af stål og ikke af plastic.
  7. Interview dine kunder – mange vil gerne ses og høres, hvis du spørger rigtigt. Sådan nogle ægte historier der beskriver, hvordan dit produkt benyttes i en hverdag, er guld værd. Hvis din kunde har en hjemmeside: Link til den far artiklen mod at han/hun sørger for at få spredt linket til din artikel over det hele.
  8. Næsten uanset hvad du sælger, er der produkter og services, der relaterer direkte til dine, men som ikke er i konkurrence med dig. For eksempel er jeg ved at anmelde en plan til at holde liv i parforholdet, og det har relevans til min bog “Virkeligheden er klog“, men er på ingen måde i konkurrence med den. Min anmeldelse kommer online, og forfatteren til den omtalte plan vil selvfølgelig linke til min anmeldelse alle mulige steder – og jeg får naturlige links og omtale på G+ med mere. Sælger du kaffemaskiner og kaffe, er det jo oplagt at anmelde nogle af de mange småkager og kaffekager, der kan købes. Gør du det, skal du huske at gøre producenten af kagerne opmærksomme på din anmeldelse, for er den god, vil de linke til den, dele den på Facebook m.m. Og vupti: Du får masser af jomfruelig trafik.
  9. Du kan lave brugerundersøgelser med for eksempel Survey Monkey, hvor du bagefter organiserer svarene og laver en infografik eller “bare” en artikel med resultaterne. Igen: Husk nu at få artiklen spredt ud via alt, der kan bimle og bamle af sociale medier.
  10. Lidt tidskrævende – men absolut effektiv: Lav en ugentlig eller hver anden ugentlig opsamlingsartikel med det vigtigste nyt i din branche. Kan opbygges som en liste med overskrifter og et par linjers introduktion til hver af nyhederne. Og så selvfølgelig et link til nyheden. Hvis det er en konkurrent, du skal linke til, kan du jo sætte nofollow på linket 😉
  11. Lav interviews med personer med relevans for din branche – eksperter, meningsdannere etc. For eksempel som Mikkel Plæhn har gjort det i sin adventskalender for 2013: http://www.mplaehn.dk/content-marketing-advents-kalenderen

Det var så lige lidt input til dig om, hvad du kan og bør tage fat i her i 2014. Jeg er ret sikker på, du har endnu flere ideer – så hvorfor ikke dele dem med os her?

Rosenstand out!