Velkommen til e-universe.dk

Konverterer du godt nok?

Forestil dig at ligge i top 3 på Google med et særdeles konkurrencepræget søgeord med ca. 2.400 månedlige søgninger. Ligger du nr. 2 på ordet, skal du i teorien have omkring 720 besøgende om måneden (minimum) på det ord med den placering. Hvis nu din gennemsnitlige ordrestørrelse på ordet er 3.000 kr., hvor meget ville det så betyde for din forretning, hvis du kunne høste bare tre kunder mere månedligt? Lige præcis: Mindst 90.000 kr. mere i omsætning årligt – og det er altså mindst! Kan du hente seks kunder mere månedligt, nærmer vi os de 200K i meromsætning. Det er så banalt, ikke? Nu skal du få to skræmmende eksempler på, hvor galt det nogle gange står til på hjemmesider, der IKKE er webshops, når det handler om konvertering – og så tager vi lige en snak om, hvad du nemt kan gøre bedre bagefter.

Leave a comment

Google Trends

Her kommer den første video i en serie, der stille og roligt vil vokse de kommende måneder. Videoen her handler om Google Trends, som er et af de mest oversete og mest geniale værktøjer til at få indsigt i markedet – hvis du altså ved, hvordan, du skal bruge det. Efter knap 17 minutter i selskab med denne video ved du, hvordan du gør. Og jeg tør godt påstå, at du slet ikke kan lade være!

Med Google Trends kan du ikke blot få en ret dyb indsigt i dine potentielle kunders søgemønstre – du kan også planlægge din markedsføringsindsats hen over kalenderen, så du kan maksimere indsatsen på det eller de tidspunkter, hvor interessen er størst for dine produkter eller services.

4 Comments

Læs mere funktionen

Endnu engang går SEO-miljøet ind i et mere eller mindre ukontrolleret sidespind efter en udmelding fra Google, der – i Googles vanlige stil – er tvetydig og ikke helt ligetil at afkode. Den handler om, at Google ikke længere indekserer tekst, der er i tabs, under et “læs mere” link etc. Hvis ikke teksten renderes synligt ved indlæsningen af siden, medtager Google den ikke. Nu hylder jeg jo tankegangen om, at virkeligheden er klog, og i denne sag var det relativt nemt at teste, om der nu er hold i Googles udmelding eller ej. Den test udførte jeg, og resultat får du her.

3 Comments

To småfrække

Nogle gange er det de små ting, der gør en forskel – og det gælder bestemt også, når det handler om SEO. Er du en af dem, der kæmper lidt rigeligt med et særligt keyword? Eller har du et keyword, som folk ofte staver forkert, og som du bare ikke har lyst til at have skrevet alt for tydeligt på din hjemmeside, så folk tror, du ikke kan stave? Her får du to tips til at give et bette skub i placeringerne på det, der driller.

9 Comments

Sidetitler igen-igen

Sidetitler – også kaldet title tag – er du bare nødt til at mestre 100%. Det er du, fordi det tag er så ekstremt vigtigt i forhold til både placeringer og CTR i SERP. Jeg har skrevet om det et utal af gange her og andre steder, men da der stadig kommer en del spørgsmål om emnet, og da jeg stadig ser mange (inkl. medlemmer her), der i den grad forpasser effekten af gode sidetitler, tager vi lige en runde mere om det element, der på trods af sine få tilgængelige tegn, har så afgørende betydning for din hjemmeside.

27 Comments

Håndtering af duplikerede URLs i webshop

Kender du til korrekt brug af “rel=next og rel=prev” tags på din webshop? At dømme ud fra kig i kildekoderne hos størstedelen af danske webshops gør du ikke… En af de trofaste og hårdt arbejdende studerende her på e-universe har skrevet dette indlæg til os. Og det er såmænd den gode Tim Petersson, der blandt meget andet bygger sin erfaring på driften af henholdsvis webhotelsoversigt.dk og dressme.dk.

Tim har lovet at være vaks ved kommentarerne og besvare spørgsmål – jeg drager nemlig på ferie lige om et øjeblik for at slappe lidt af i Prag og Karlovy Vary. På gensyn!

3 Comments

Tomme kategorier

Hvis jeg nu hvisker “Panda Algoritme”, kvalitativ vurdering og tomme/tynde sider i samme sætning, som jeg nævner oprettelse af nye kategorier på en webshop i “god tid”, har du nok en anelse om, hvor vi skal hen i denne artikel. Jeg ser af og til nogle ret trælse eksempler på, hvordan noget – der er gjort i den bedste mening – kan ødelægge placeringerne for især webshops i op til måneder af gangen. Og uden nogen mulighed for at reetablere de gode placeringer, før Google ruller en Pandafilter update.

For nogle måneder siden blev jeg så involveret i netop sådan en sag, og det var som nævnt langt fra den første af slagsen. Derfor vil jeg her give dig indsigt i problemet, så du ikke roder dig ud i en omgang Google-klaps, der kan koste dig en pæn sjat penge. I tilfældet, jeg omtaler denne artikel, er der tale om en omsætningsnedgang på godt 30% hver dag – og det varer ved, til næste Panda forfriskning bliver serveret af Google!

13 Comments

SEO ressourcer

Dette indlæg indleder sæsonen efter sommerferien – hvis du da har haft sådan en fætter i år. Og det er ikke et indlæg som de fleste andre, men i stedet et indlæg med en opsamling af gode ressourcer, der er omtalte her på e-universe gennem tiden. Det er blevet til på opfordring fra flere medlemmer – blandt andre Michael Køster Andersen. Tak for ideen til ham og de andre, der er kommet med den. Der vil være et link til dette indlæg i topmenuen, så du altid nemt kan finde det igen. Og der er med næsten absolut garanti glemt noget, som du så forhåbentlig vil minde mig om i kommentarerne!

4 Comments

Anden del af checklisten

11. juni udgav jeg første del af checklisten for websites – den kan du læse her: Tjekliste for hjemmesider. Som lovet i den første del kommer her anden del, hvor vi blandt andet skal se på sidetitler, sidebeskrivelser, billedhåndtering, eksterne links og en del andet. Lad mig gøre opmærksom på igen, at de enkelte punkter ikke er prioriterede efter anden rangordning end NEED og NICE som beskrevet i indledningen til den første del af checklisten. Lad os komme i gang!

7 Comments

Checkliste for websites – 1.del

Vi har levet omkring en 15-16 år med Google nu – så det er logisk at antage, at denne verdens webbureauer og hjemmesidesnedkere alle har hørt om den store søgemaskine og de guidelines, de har opstillet. I mindst 10 år har Google været altdominerende i søgninger, og uanset hvad besynderligt klædte social media guruer ellers måtte prøve at bilde folk ind for at få en snabel i deres tegnebog: Google er par excellence den største og mest effektive kilde til salg og konvertering.

Med den viden i baghånden er det vel ikke for meget forlangt, hvis vi ønsker os en verden, hvor diverse CMS og shopsystemer ikke ligefrem modarbejder synlighed i Google? Det er åbenbart for meget forlangt, for der er ganske enkelt ingen nede på det makværk, som både danske og udenlandske websnedkerier sprøjter ud på markedet dagligt. Derfor vil jeg samle en noget nær ultimativ checkliste til dig, der bygger hjemmesider – og ISÆR til dig, der skal købe en hjemmeside eller shop. Lad os kaste os ud i det – og bemærk, at listen er opdelt i NEED og NICE. NEED giver sig selv: Der er ingen vej udenom – det SKAL bare være i orden. NICE er.. nå ja: Nice at have med.

13 Comments