Velkommen til e-universe.dk

Menu 
  • Forsiden
  • Hvad er e-universe.dk
  • Bliv medlem
  • Artikeloversigt

Blokerer du adgang til CSS og JS for Google?

Har du også fået en mail og/eller en besked i Search Console (tidligere Google Webmaster Tools) om, at du har blokeret for crawl af en eller flere af dine JS og CSS filer? Hvis du har: Tag det alvorligt! Det kan have konsekvenser for dine placeringer, hvis du ikke retter problemet. Og konsekvenserne er såmænd reelle nok – for i værste fald kan Google se blokering af CSS og JS som et forsøg på cloaking. Lad os derfor se lidt nærmere på, hvad det går ud på – og hvad du kan gøre, hvis du er ramt.

9 Comments

Emoji i sidetitler?

Emoji – du kender dem godt. Det kan være alt fra en smiley til en “thumbs up” og en masse mere. De er kendte fra chats og SMS beskeder – og på det seneste har de vundet vældig popularitet i emnefelter til e-mails og – ikke mindst – i sidetitler og sidebeskrivelser på hjemmesider. Men hvordan får du dem vist i Google? Og vil Google fortsætte med at vise dem? Giver Emoji overhovedet en effekt på din click through rate? Det ser vi på i dette indlæg – og kommer også med nogle eksempler samt steder at finde de gode Emojis.

15 Comments

Tags og kategorier – skal/skal ikke?

Tags stammer fra blogs – og der skulle de være blevet! Kategorier er sådan lidt mere svævende – for du kan med rette sige, at at for eksempel T-shirts er en kategori i en webshop, der sælger tøj. Eller også kan du ikke… Det er lidt forvirrende, og jeg har set en kraftig opblomstring i webshops, der får tilknyttet blogs (hvilket er godt), som så går helt lumumba i tags og kategorier (og det er skidt). Lad os derfor én gang for alle få styr på brugen af tags og kategorier i både blogs og webshops!

Når det er vigtigt at have styr på de to størrelser, skyldes det, at de kan afstedkomme enorme mængder duplicate content og/eller tyndt indhold, hvis de ikke benyttes og opsættes korrekt. Og det med korrekt – det er lige det, du lærer her!

Leave a comment

Få mere ud af de sociale medier

Sociale medier – det er jo unægtelig ved at være en bred betegnelse. Sagen er, at de kan give trafik til din hjemmeside, og hvis du så ellers har konverteringsvenligheden på plads, er der jo forretning i det. Men delinger af dit indhold på sociale medier har også to andre effekter: Dels læser Google med de fleste steder, og dels kan en deling jo føre til, at en person et sted skriver om dig og laver et link, der ikke er forsynet med “nofollow”. Alt i alt er der faktisk kun fordele i at blive delt mest muligt, og de fordele kan mangedobles, hvis du kæler lidt for din hjemmeside. Det er det, vi skal se på i denne artikel.

Leave a comment

21. april og Googles mobilopdatering

Det er ikke så længe siden, jeg skrev om, at du skal være mobilvenlig, hvis du vil undgå at miste trafik på længere sigt. Det var i slutningen af januar, og det skulle vise sig, at min “spådom” i den grad kom til at holde stik: Google har meldt ud, at de fra og med 21. april 2015 ruller en global opdatering ud, der får større konsekvenser end både Panda og Penguin. Lad os her se på, hvad der er fakta, hvad der er måske, og hvad der er fup.

12 Comments

Analytics-rapportering

Uanset om du sidder i en stor organisation og formidler rapporter internt, eller om du er en en-mandshær, der selv kigger på data, så er opgaven den samme: Lav den mest overskuelige rapportering der giver det største indblik og udbytte.
I Analytics er der en masse data, og dem skal du prioritere mellem. I nogle tilfælde skal du sørge for at indsamle endnu flere tal, fordi de ekstra er de rette.
Jeg vil gerne komme med lidt input på hvad jeg finder interessant at spore, at have som mål og at rapportere. Sidste del af indlægget er delt op i to, først webshop, derefter content site. Hvis du bruger dashboards i Google Analytics, så er din første udfordring at der maks kan være 12 widgets pr dashboard.

8 Comments

2. del af teknisk gennemgang

Her i 2. del af gennemgangen tager vi fat i lidt flere elementer – nogle kan synes lidt langhårede, men det er de faktisk ikke. Inden du kaster dig over denne 2. del, vil jeg kraftigt opfordre dig til at tage et kig på de to tidligere udgivne artikler om emnet: Artikel 1 | Artikel 2

Der er selvfølgelig også første del af denne serie, som blev udgivet forleden – den kan du da lige genopfriske her.

Skal vi så kaste os over 2. del og hvad der ikke allerede er behandlet i de nævnte artikler?

4 Comments

Teknisk gennemgang af website 1. del

Det er vigtigt at gennemgå sin hjemmeside med jævne mellemrum for teknisk fnidder, der kan skade både brugeroplevelsen og dine placeringer i Google. Ikke mindst i relation til Google Panda er dette vigtigt, men for mange er det en uoverskuelig proces. Hvad er det egentlig, du skal tjekke – og hvordan? Hvad skal du se efter? Det er de ting, vi tager fat i med denne artikel, og så er det slut med dårlige undskyldninger for ikke at tage et jævnligt helbredstjek på dit site, ikke?

9 Comments

Du SKAL være mobilvenlig!

Der var engang, hvor det at besøge hjemmesider fra en mobiltelefon, var forbeholdt nørderne og de virkeligt tech-folk. Sådan er det – mildt sagt – ikke mere, men det ser ud til, at mange helt har glemt, at der er sket en del med udbredelsen af smartphones og tablets de senere år. Faktisk er det en overmåde jysk underdrivelse at sige “en del”, for fakta er, at brugen af mobilbaserede browsere er eksploderet!

Jeg har kunder, hvor det er langt over halvdelen af de besøgende på kundernes hjemmesider, der kommer fra mobile enheder. På min egen hjemmeside – www.concept-i.dk – er det p.t. omkring 33%, der kommer fra mobiltelefoner og tablets. Altså ca. hver tredje besøgende hos mig. Et andet interessant faktum er, at for de flestes vedkommende er der ikke tale om en stigning i antal besøgende over tid – men derimod tale om, at en større og større del af det normale antal besøgende kommer fra mobile enheder. Alene den viden bør kunne give enhver hjemmesideejer, der ikke har et mobilvenligt site, søvnløse nætter. Men det ser det nu ikke ud til, det gør – for der er godt nok mange derude, der ikke har sørget for at have et mobilvenligt site endnu. Og det begynder at koste besøgende og penge – mange penge nogle steder. Lad os derfor tage en tur gennem mulighederne, og skulle du være en af dem, der ikke er mobilvenlig endnu, kan du passende starte her!

9 Comments

Konverterer du godt nok?

Forestil dig at ligge i top 3 på Google med et særdeles konkurrencepræget søgeord med ca. 2.400 månedlige søgninger. Ligger du nr. 2 på ordet, skal du i teorien have omkring 720 besøgende om måneden (minimum) på det ord med den placering. Hvis nu din gennemsnitlige ordrestørrelse på ordet er 3.000 kr., hvor meget ville det så betyde for din forretning, hvis du kunne høste bare tre kunder mere månedligt? Lige præcis: Mindst 90.000 kr. mere i omsætning årligt – og det er altså mindst! Kan du hente seks kunder mere månedligt, nærmer vi os de 200K i meromsætning. Det er så banalt, ikke? Nu skal du få to skræmmende eksempler på, hvor galt det nogle gange står til på hjemmesider, der IKKE er webshops, når det handler om konvertering – og så tager vi lige en snak om, hvad du nemt kan gøre bedre bagefter.

Leave a comment